Yoga

Denk je dat yoga sloom en zweverig is? Denk dan nog eens na, want yoga is er voor iedereen. Van rustig, spiritueel en meditatief, tot heel actief. Naast de bekendere vormen Hatha, Yin en Ashtanga zijn er ook wat onbekendere yogasoorten. Met elk een ander doel en uitgangspunt. Kijk wat bij jou past.

Voor sommigen mensen is yoga een manier om te ontspannen. Voor anderen is het een training om het lichaam soepel te houden.
Welk type yoga je ook kiest – intensief of juist rustig – het is een goede manier om het lichaam te stretchen, te versterken en te ontspannen.
Yoga is een manier om zowel de geest als het lichaam fit te houden. Bij yoga neem je lichaamshoudingen aan, je leert meditatie en ademhalingstechnieken. Verder verbeter je lenigheid, kracht en de vorm van spieren, terwijl het lichaam met de geest samenwerkt.

Kies je eigen vorm
Het is belangrijk een yogavorm te vinden die bij je past. Sommige vormen concentreren zich vooral op de ademhaling, andere op het vasthouden van een bepaalde houding en weer andere zijn meditatief. Bij hatha yoga, de meest verspreide vorm, concentreer je je het meest op zacht stretchen en spierversterkende oefeningen.

Een vorm van yoga die snel aan populariteit wint, is poweryoga. Dit type yoga is een serie zeer intense yogahoudingen, die steeds worden herhaald. Deze pittige training kan helpen om kracht en lenigheid te ontwikkelen.
Voor iemand met interesse in het perfectioneren van elke beweging is iyengar geschikter. Deze stijl richt zich op de houdingen met statische oefeningen. Een prima vorm voor iedereen die met yoga wil starten.

Is yoga iets voor mij?
Het is belangrijk om eerst je doelen te bepalen, voordat je met yoga start. Want yoga alleen is niet zaligmakend. De intensiteit bijvoorbeeld, is niet hoog genoeg om het uithoudingsvermogen of de kracht te verbeteren. Van yoga word je wel sterker, maar je ontwikkelt kracht veel effectiever door het trainen met gewichten. Met yoga verbruik je weinig calorieën, dus je valt niet af en je krijgt ook geen betere conditie.
Met yoga ontwikkel je wel lenigheid, balans en ontspanning. Deze verbeteringen kunnen in het dagelijkse leven zeer goed van pas komen, zoals bij het buigen van de rug, draaien of iets oppakken.

Beginnen met yoga
Zoek een les bij jou in de buurt en ga eens kijken of je het leuk vindt.

Bouw het geleidelijk op en verwacht niet meteen te veel van jezelf. Zelfs mensen die redelijk fit zijn, kunnen het de eerste paar keer moeilijk vinden om alle posities volledig uit te voeren.

Yoga is een sport die veel beoefend wordt, onder andere vanwege zijn positieve effecten op de gezondheid. Yoga zoekt een evenwicht tussen lichaam en geest. De gezondheidsvoordelen op een rijtje.
Wanneer mensen aan yoga denken, denken ze vaak dat ze heel flexibel moeten zijn om mee te kunnen doen. Het tegendeel is waar, je hoeft niet heel flexibel te zijn. Door de oefeningen goed uit te voeren, word je vanzelf flexibeler. Je bent nooit te oud om je flexibiliteit te verbeteren.

Veel van de yogahoudingen rekken je spieren op, waardoor melkzuur wordt afgevoerd. Melkzuur ontstaat bij inspanning en zorgt voor stijfheid en spierpijn.

Wanneer het melkzuur weer wordt afgevoerd, vermindert de spierpijn en stijfheid. Yoga zorgt ook voor het verbeteren van de bewegingsruimte in de gewrichten. Als je met regelmaat yoga beoefent, worden de gewrichten steeds flexibeler.

Kracht
Yoga zorgt ook voor sterkere spieren. De staande houdingen versterken onder andere je hamstrings en je quadriceps (bovenbeenspieren).

Ook de buikspieren worden versterkt bij staande houdingen. Bij de zittende houdingen wordt de wervelkolom versterkt. Liggende houdingen zijn goed voor de buik- en rugspieren. Wanneer de oefeningen juist worden uitgevoerd geven ze bijna allemaal kracht aan de dieper gelegen buikspieren.

Houding
Wanneer je flexibiliteit en kracht toenemen, verbeter je vanzelf ook je houding. Buik- en rugspieren zijn belangrijk voor je houding, door deze spieren te versterken sta en zit je beter rechtop. Door yoga te beoefenen ben je jezelf ook beter bewust van je houding, hierdoor kun je hem zelf aanpassen.

Ademhaling
Yogahoudingen gaan gepaard met ademhalingsoefeningen. Door deze ademhalingsoefeningen verbetert de longcapaciteit, waardoor sportprestaties en uithoudingsvermogen verbeteren. De meeste vormen van yoga gebruiken een diepe lange ademhaling, hierdoor blijft je hart rustig pompen en kan je lichaam ontspannen.

Stress
Veel mensen die aan yoga doen, zeggen kalmer en minder gespannen te zijn na een yogasessie. Bij sommige vormen van yoga proberen beoefenaars door meditatie de gedachten ‘leeg’ te maken, om op die manier tot rust te komen. Andere vormen van yoga zorgen voor rust in het hoofd door met de gedachten bij de ademhaling te blijven.
Er zijn aanwijzingen dat er biochemische reacties optreden in het lichaam die zorgen voor minder stress. Stresshormonen worden minder aangemaakt waardoor een gevoel van rust en kalmte ontstaat.

Ook wordt gedacht dat het hormoon oxytocine door yoga wordt gestimuleerd. Oxytocine wordt ook wel ‘het knuffelhormoon’ genoemd en is geassocieerd met rust en het gevoel van verbondenheid met anderen.

Concentratievermogen en stemming
Het is moeilijk te bewijzen of het zo is, maar veel yogabeoefenaars zeggen zich beter te kunnen concentreren en in een betere stemming te zijn na een yogales.

Er wordt ook onderzoek gedaan of yoga misschien positieve effecten heeft op depressie, een voordeel dat mogelijk veroorzaakt wordt door de zuurstofboost die de hersenen krijgen van yoga.

Aandoeningen
Yoga kan voordelen hebben voor mensen met verschillende aandoeningen of klachten. Mensen met hartklachten en een te hoge bloeddruk hebben baat bij yoga, omdat het de bloeddruk verlaagt. Yoga kan ook symptomen van astma, rugpijn en artritis verlichten.

Yoga voor kinderen.

Hierbij moet je niet denken aan mediteren in de lotushouding. Yoga is grappig, want je leert gekke houdingen, zoals de ondersteboven hond. Volgens de kenners zijn de positieve effecten van deze hippe sport groot.
Yoga voor kinderen is steeds populairder in Nederland. Het vooroordeel dat het een zweverige sport is waar kinderen spirituele lessen krijgen, klopt niet. Een yogales voor kinderen lijkt maar weinig op een les voor volwassenen.

De jonge yogi’s leren spelenderwijs houdingen en oefenen ongemerkt om bewuster te ademen. Zij verbeteren hun creativiteit en verhogen hun concentratievermogen. En, ze maken pret.
De les kent veel spelelementen die de fantasie prikkelen en de weerbaarheid van kinderen vergroten. Kinderen gebruiken de geleerde houdingen om zich door de jungle te banen of in een ander fantasiespel te verdwijnen.

Yoga voor kinderen past volgens de fans helemaal in deze tijd, waarbij zelfs kinderen het druk, druk, druk hebben. Sommige oefeningen zijn er letterlijk op gericht om even stil te staan, bijvoorbeeld door oefeningen om je evenwicht te bewaren.

Critici verzuchten dat yoga voor kinderen juist bijdraagt aan de overdaad aan activiteiten. We passen ons ritme niet aan, maar voegen nog ‘een clubje’ toe, zodat kinderen het tempo vol kunnen houden.

Er zijn recent veel boeken verschenen van ontwikkelingspsychologen en andere deskundigen die oproepen om kinderen minder te belasten. Om ze gewoon te laten spelen of zelfs: zich vervelen. Geen spel in een nagebootste jungle, maar gewoon wat struinen in het echte bos. Toch lijkt onderzoek uit te wijzen dat yoga wel degelijk rust in het kinderhoofd brengt.

Van baby tot puber
Er zijn yogacursussen voor moeder en baby, maar er is ook aanbod voor oudere kinderen en pubers. Van de speelse ontdekkingscursussen voor jonge kinderen tot hele fysieke cursussen, waar oudere kinderen bijzondere kunsten leren. De lessen zijn niet prestatiegericht en er is geen wedstrijdelement.

De effecten van yoga zijn volgens een aantal Amerikaanse onderzoeken zeer positief. Kinderen die aan kinderyoga doen, hebben minder gedragsproblemen en hogere cijfers. Syndromen als ADD en ADHD verminderen erdoor. In Nederland zijn de methodes echter niet altijd helemaal vergelijkbaar met die uit deze onderzoeken.

Niet spiritueel
Kinderyogadocenten benadrukken dat het spirituele niet zo nadrukkelijk aan bod komt als in sommige lessen voor volwassenen. Het gaat om het vergroten van de fysieke mogelijkheden, meer zelfvertrouwen, het beter functioneren in een groep en het leren ontspannen.

Dit gebeurt speels, bijvoorbeeld door de kinderen een kalme zee met een dolfijn te laten visualiseren. De natuur speelt vaak een grote rol bij de fantasiespellen en oefeningen. Ook de terloopse aanwijzingen die kinderen krijgen om op hun ademhaling te letten, zijn de ‘vertaling’ van technieken uit de volwassen versie.

Kies een goede docent
Voor ouders en kinderen die interesse hebben in yoga voor kinderen: er zijn in het hele land cursussen. Informeer goed naar de opleiding die de docent heeft gevolgd. Een specifieke opleiding of nascholing voor yoga voor kinderen is noodzakelijk. Bepaalde houdingen zijn bijvoorbeeld niet goed voor kinderen.

 

Bron: www.gezondheidsnet.nl

Pin It on Pinterest

Share This