Vinyasa Yoga

Wat is Vinyasa Yoga?

Vinyasa Yoga is een onderdeel van Ashtanga Yoga of Ashtanga Vinyasa Yoga. Ze bezitten allemaal de kenmerkende eigenschappen van de Ashtanga Yoga.

Vinyasa is het onderdeel van de Ashtanga Yoga dat zich meer richt op de ademhaling. En hoe je deze toe kunt passen tijdens de verschillende Asana’s. Vinyasa Yoga legt dus meer de nadruk op de adem.

Ashtanga Yoga is een dynamische vorm van Yoga. Hierbij voer je houdingen (Asana’s) in series achter elkaar uit. Maar doordat deze vorm dynamisch is, moet je ook overgangen maken naar de verschillende houdingen. Deze overgang noem je een Vinyasa.

Wat is Vinyasa Yoga eigenlijk volgens de oud Indiase geleerde en filosoof Patanjali?

Zoals eerder beschreven is Vinyasa Yoga een onderdeel van de Ashtanga Yoga. Ashtanga Yoga vindt zijn oorsprong in het Achtvoudige Pad, beschreven door Patanjali. Als je dit pad bewandelt, zul je optimaal in balans zijn.

Om lichaam en geest optimaal met elkaar in verbinding te krijgen, bewandel je het Achtvoudige Pad. Het Achtvoudige Pad staat beschreven in de Yoga Sutra’s. Hierin staat stap voor stap beschreven hoe je het optimale evenwicht in je lichaam en geest kunt bereiken.

In de Yoga Sutra’s heeft Patanjali zijn ideeën over Yoga opgeschreven. Dit boek bevat vier hoofdstukken. En in het vierde hoofdstuk komt het Achtvoudige Pad aan bod.

Voordelen van Vinyasa Yoga

Het uitvoeren van Vinyasa Yoga heeft verschillende voordelen voor het menselijk lichaam. Hieronder geven we je graag een aantal voorbeelden.

Door middel van het uitvoeren van Vinyasa Yoga ben je in beweging. De flexibiliteit neemt toe, maar je gaat automatisch ook meer zweet produceren en dus transpireren.
Doordat je beweegt, de bloedsomloop op gang komt en de zweetklieren worden gestimuleerd, zul je je afvalstoffen beter kwijt kunnen raken. Hierdoor wordt het lichaam gereinigd.
Ook worden de spieren en organen door middel van deze oefeningen beter doorbloed. Hierdoor kunnen verschillende spierklachten voorkomen worden, verminderen of verdwijnen.
Verder ontwikkel je meer spierkracht bij het uitvoeren van de verschillende series oefeningen. Verschillende spiergroepen worden versterkt.

Ademhalingsoefeningen en meditaties spelen bij Vinyasa Yoga een grote rol. Een goede ademhaling en meditatie zal voor meer rust, ontspanning en energie zorgen. Hierdoor voel je je lekker in je vel!

 

Bron: www.happywithyoga.nl

Pin It on Pinterest

Share This