Hatha Yoga

Hatha Yoga
Een moderne opvatting van Hatha Yoga is dat het alle fysieke vormen van Yoga omvat. Iyengar, Ashtanga, Anusara, Kripalu, Integrale Yoga en andere vormen van fysieke Yoga, zijn allemaal vormen van Yoga gebaseerd op het fysieke aspect en zijn allemaal afgeleid van de het oorspronkelijke Hatha Yoga.

Omdat Yoga vandaag de dag zo populair is wordt Hatha Yoga vooral gezien als slechts het beoefenen van een aantal asanas. Als Hatha Yoga inderdaad alleen om het fysieke gedeelte zo draaien, zou dit heel ver afwijken van de oorspronkelijke definitie van Hatha Yoga.
Het wordt vaak een soort Yoga genoemd dat uit twee delen bestaat, de zon(ha) en de maan (tha) worden samen gebracht. De ‘Ha’ staat voor het vurige en mannelijke. De ‘Tha’ verwijst naar het kalmerende en vrouwelijke. Tegenovergestelden worden dus samengebracht, onder andere het lichaam, de geest en energie.

Het boek ‘De Hatha Yoga Pradipika‘ is de basis van de Hatha Yoga en beschrijft een viervoudig systeem in vier verschillende hoofdstukken:

1. Asana
2. Reinigen, Pranayama
3. Bandha, Mudra, Kriya en Kundalini
4. Meditatie, Trancedente oefeningen, Samadhi

De HYP is eigenlijk een bundeling van heel veel eerdere geschriften over Yoga en brengt daarmee verschillende ideeën die bestonden over Yoga samen. Hierdoor is het een van de fundamentele boeken in de yogawereld.

Hatha Yoga en Asana’s

Tijdens de Hatha Yoga is het belangrijk om te leren om lang in een houding (Asana) te blijven. Door te leren op een comfortabele manier lang in een bepaalde houding te blijven, werkt dit erg positief mee aan een goede basis voor meditatietechnieken.

Het ultieme doel van alle Asana’s is namelijk om je voor te bereiden en ongestoord en comfortabel in een houding kunt zitten, zodat je kunt mediteren. Als je spanningen in je lichaam voelt of je gedachten worden te vaak verstoord, zal het je namelijk niet lukken om goed te mediteren.

Daarom worden de meeste yogalessen ook afgesloten met savasana en daaropvolgend een meditatie. Je keert hierbij de aandacht naar binnen en leert doormiddel van meditatie bij de Hatha Yoga ook jezelf heel goed kennen.

Asana’s zorgen er ook voor dat men veel energie krijgt en ze brengen gezondheid aan het lichaam.

Hatha Yoga en Pranayama’s

Niet alleen de Asana’s komen aan bod bij de Hatha Yoga. Ook wordt er gebruik gemaakt van verschillende ademhalingstechnieken (Pranayama’s) voor het reguleren van de ademhaling, het geven van energie en het loslaten van de adem.

Je leert hierbij het verschil tussen de buikademhaling en ademhaling in de borst. Als je aan de slag gaat met gevorderde pranayama technieken leer je ook om verschillende ratio’s toe te passen binnen je adem en je adem een aantal ogenblikken te pauzeren. Zowel na de inademing als na de uitademing. Ook zorgen deze Pranayama’s voor een goede balans tussen de twee hersenhelften.

Doel van de Hatha Yoga

Het doel van de Hatha Yoga is lichaam en geest samen te brengen. Het in contact komen met jezelf en het bereiken van een eenheid. Dit zorgt voor innerlijke rust en harmonie.

Denk bij Hatha Yoga oefeningen niet alleen aan de belangrijke houdingen en ademhalingstechnieken. Om het maximale uit jezelf te halen is het daarbij ook van groot belang dat de juiste oefeningen op het gewenste moment worden aangeboden.

Daarbij moet je niets forceren en niet willen vechten om bijvoorbeeld in houdingen te blijven. Maar je de mentaliteit van een ‘vreedzame krijger’ ontwikkelen. Iemand die niet snel uit balans is te brengen en die toegewijd is aan zijn doel.

Voor veel mensen die leven in het Westen is Hatha Yoga een belangrijk middel om stress te verminderen. Vaak wordt je door het volgen van Yoga lessen soepeler, maar werkt het ook erg positief voor de organen en het zenuwstelsel.

Veel mensen denken dat Yoga doen alleen maar ‘relaxen’ is. Yogi’s lijken wel ‘relaxer’ omdat ze meer mentale kracht hebben en daardoor beter met stress en tegenslagen om kunnen gaan. Ze zijn niet makkelijk van hun stuk te brengen.

Zowel de houdingen als de ademhaling bestaan uit vier onderdelen.
Bij de houding kennen ze de momenten voorbereiden, aannemen, aanhouden en waarneming.
De ademhaling bestaat uit inademen, vasthouden, uitademen en opnieuw vasthouden. Binnen de Hatha bestaan veel verschillende ademhalingstechnieken.

Versterk je lichaam, geest en bewustzijn met yoga

Yoga zorgt op een subtiele manier voor een fysiek gezond en sterk lichaam. Je doet de oefeningen rustig en doordacht, met aandacht en zorg voor jezelf. Een juiste ademhaling daarbij brengt diep binnenin je allerlei processen op gang. Behalve goed voor je lijf, is yoga daarom ook goed voor je geest. Al na een paar weken ervaar je dat je hoofd rustiger wordt. Je kunt dingen beter overzien en ervaart misschien dat je meer tijd lijkt te hebben. Je voelt je flexibeler en vrijer in je lijf

Bij elke yogahouding (asana) hoort een prettig, comfortabel en actief gevoel van aanwezig zijn in je lichaam, met je adem als uitgangspunt. Omdat je lichaam je grenzen aangeeft in de oefeningen, open en groei je ook als persoon. De oefeningen dwingen je om in het hier en nu te zijn. Ze leren je goed om te gaan met de weerstanden, problemen en obstakels die je op je weg tegenkomt. Blijf je ertegen vechten, dan verloochen je je ware ik. Dat zorgt ervoor dat je uit balans raakt: fysiek, mentaal, emotioneel en energetisch. Zo ontdek je gaandeweg het belang van vertrouwen, geloof en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedachten en daden.

Doordat je in contact komt met je lichaam, ga je bewuster voelen en ervaren wat er echt belangrijk is in je leven. Je luistert beter naar je behoeften en accepteert waar je bent en staat in je leven. Door yoga ga je op steeds verfijndere niveaus verbinding maken met alles om je heen en ontdek je waar het echt om draait in het leven.

Sri K. Pattabhi Jois (of Guruji) is de grondlegger van de hedendaagse Ashtanga Yoga. Over het effect van yoga zei hij het volgende:

“The practice of asanas and pranayama is learning to control the body and the senses so the Inner light may come forth. That light is the same for the whole world and it is possible for man to experience this light, his own Self through correct Yoga practice. This is the natural outcome of a good practice and one will gradually learn to control the mind because one eventually will come to experience the very support of it. But the mind is indeed very difficult to control, but everything is made possible with right practice. We must therefore first and foremost practice, practice, practice for any real understanding of Yoga to take place. Then eventually we will be able to break the fixed patterns of the mind and taste the greater underlying support of it all.”

“Met het beoefenen van asana’s en pranyama leer je je lichaam en zintuigen controleren, zodat je innerlijke licht kan gaan schijnen. Dat licht is hetzelfde voor de hele wereld en de mens kan dit licht, zijn eigen Zelf, ervaren door op de juiste manier yoga te beoefenen. Dit is het natuurlijke resultaat van een goede practice en je zult geleidelijk leren om ook je geest te controleren, wanneer je uiteindelijk de steun ervan ontdekt. De geest is echter inderdaad erg moeilijk om te controleren, maar alles is mogelijk met de juiste practice. Daarom moeten we eerst en vooral oefenen, oefenen, oefenen, voordat enig werkelijk begrip van yoga kan ontstaan. Dan zullen we uiteindelijk in staat zijn om de vaste patronen van de geest te doorbreken en de grotere, onderliggende steun ervan te ervaren.”

– Sri K. Pattabhi Jois

 

Bron www. gezondheidsnet.nl
www.happywithyoga.nl
www.yogaplace.nl

 

Pin It on Pinterest

Share This