Bikram Yoga

Bikram yoga is vernoemd naar zijn bedenker Bikram Choudhury. Het is een vorm van yoga, waarin een serie van 26 yogahoudingen, ook wel asanas genoemd, worden uitgevoerd.

De les begint met staande houdingen, dan rugbuigingen en voorwaartse buigingen, daarna draaiende bewegingen. Een les duurt 90 minuten en bestaat steeds uit dezelfde oefeningen, die steeds op dezelfde manier worden uitgevoerd.

Hoge temperaturen
De lessen Bikram yoga worden gegeven bij 38-40 graden Celcius. Door de yogahoudingen bij deze hoge temperatuur te doen, zijn je spieren flexibeler en heb je minder kans op blessures. Ook zorgt de temperatuur ervoor dat je flink gaat zweten. Hierdoor worden afvalstoffen uit je lichaam afgevoerd.

Bij Bikram yoga wordt gebruikgemaakt van de ademhalingstechniek Kapalabhati, ook wel de vuurademhaling of middenrifademhaling genoemd. Hierbij wordt een duidelijke nadruk op de uitademing uitgeoefend.

Intensief
Het zijn intensieve lessen, maar het is zo ontworpen dat iedere yogahouding je voorbereid op de volgende. Zowel ervaren als beginnende beoefenaars van yoga kunnen meedoen.
Jong of oud, een goede of een slechte conditie, iedereen mag meedoen.
Als je hartpatiënt bent, dan is het verstandig om eerst met je behandelend arts te bespreken of dit een geschikte sport voor je is.

Goed voor lichaam en geest
Met Bikram yoga verbeter je onder meer je flexibiliteit, kracht, evenwicht en uithoudingsvermogen. Verder leer je je ademhaling te regelen, waardoor je met meer rust je houdingen kunt uitvoeren.
Ook op geestelijk vlak is het goed voor je; je zelfvertrouwen, zelfbeheersing, vastberadenheid, geduld en concentratievermogen verbeteren.

Bikram yoga heeft een heilzame werking op de ruggengraat en het zenuwstelsel. Volgens Bikram yoga zorgt een gezonde ruggengraat voor een gezond leven, waarin alles in het lichaam functioneert zoals het hoort.

Wordt Bikram yoga niet saai, doordat je steeds dezelfde oefeningen doet? Nee, want je moet proberen jezelf te verbeteren. Hierdoor ben je nooit uitgeleerd. Je stelt steeds nieuwe doelen om te behalen, zoals harder en dieper en vooral ook kalmer werken.

Voorbereiding
Voordat je naar Bikram yoga gaat, moet je je wel goed voorbereiden. Drink verspreid over de dag een aantal liter water.
Eet 2 uur voor de les begint je laatste maaltijd. Om honger tijdens de les te voorkomen, kun je wel fruit eten of een glas sap drinken.
Draag tijdens de les zo min mogelijk kleding, bijvoorbeeld een boxershort met sportbeha. Kleding zit niet fijn, omdat je veel gaat zweten.
Neem een handdoek mee om het zweet af te vegen.

Bronnen:
www.bikramyoga.nl/bikram-yoga.html
bikramdenhaag.com/dutch/classes
www.abc-van-yoga.nl

Pin It on Pinterest

Share This