Aarden/Gronden

Met aarden (wordt ook wel gronden genoemd) verbind je je met de aarde, je laat de aarde energie toe, en door je heen stromen. Je verbindt je met jezelf.
Voor gevoelige mensen (HSP) is gronden bijna noodzaak, omdat je dan minder prikkels opneemt.
Aarden zet je met beide benen stevig op de grond, het geeft je rust, vertrouwen, stabiliteit, veiligheid, kracht, zet je jezelf in het hier en nu, het stimuleert je bewustwording en aandachtig leven.
Als je geaard bent, kun je meer energieën van hogere frequentie ontvangen en spiritueel verder groeien.
Iemand die geaard is reageert vaak rustiger en alerter in onverwachte situaties.

Als je nog kleine kinderen hebt dan is gronden voor jou als ouder heel belangrijk.
Kinderen tot hun achtste jaar gronden mee op hun ouders.

Aardingsoefening
  1. Ga op een comfortabele stoel zitten met je voeten plat op de grond. Sluit je ogen
  2. Haal drie keer heel diep adem, laat alle spanning die je voelt bij elke uitademing los en ga daarna gewoon ademen.
  3. Visualiseer (verbeeld) je dat er wortels uit je voetzolen de grond in groeien. En visualiseer daarbij dat je voeten enorm groot zijn, zodat je meer wortels kunt creëren. Hoor of zie hoe deze wortels diep in de aarde doordringen. Besef dat ze groeien en in aantal toenemen, en dat je op die manier verbonden bent met de energie en de stevigheid van de aarde.
  4. Visualiseer je nu dat er energie uit de aarde via de wortels in je voeten komt en je hele lichaam met wit licht vult.

Als je dit moeilijk vindt kun je ook jezelf visualiseren dat je in het gras zit in een mooi parkje met een kabbelend meertje, prachtige bomen waarin de mooiste vogels voor je zingen. Er mee bezig zijn is al een goed begin.

Oefening 2

1. Ga staan met voeten op heupbreedte.
2.Je knieën van het slot af.
3.Ontspan je schouders, buik, bekken en bovenbenen
4. Voel je voeten op de grond en adem een keer flink in door de neus en uit door de mond.
Adem rustig in en uit door de neus en voel de beweging van de adem in je lijf. Volg even deze beweging. Elke keer als je een gedachte hebt, oordeel niet, ga terug met je aandacht naar de adem.

Ga met je aandacht naar je voeten en stel je voor dat je op een krachtige energiebol staat. Het is jouw aardezon. Ervaar de vorm, beweging en kleur(en). Is hij vol of leeg? Heb je er contact mee? Alles is goed. Neem alleen maar waar.

Ga met je aandacht naar een plek boven je hoofd en stel je voor dat daar jouw zon staat. Laat de energie van de zon door je kruinchakra langzaam door je hele lichaam naar beneden stromen en uiteindelijk door je voeten heen je aarde vullen. Doe dit net zo lang als je wilt en voel jouw energie door je hele lichaam stromen. Zie je jezelf nu in een kolom van licht tussen je zon en aarde in. Blijf net zo lang genieten totdat je voelt dat je goed geaard bent. Herhaal deze oefening een paar keer per dag, maar begin ermee direct na het opstaan! Ook onder de douche is deze oefening fijn om te doen.

Aardingsoefening voor het begin van je dag.

Ga stevig staan. Zet je voeten een klein stukje uit elkaar.
Sluit je ogen en haal diep adem en blaas weer uit door je mond.
Ga met je aandacht naar je stuitje en visualiseer een kabel, die door alle aardlagen heen helemaal tot aan de kern van de aarde loopt
En die zich daar vastzet. Op de kabel zet je je naam en de datum van de dag.
Visualiseer nu een kleur en omring je met die kleur.
Plaats deze kleur helemaal om je heen. Omring jezelf dan ook met een cocon of deken en voel de bescherming daarvan.
Voel ook dat er in het universum positieve krachten zijn die je willen beschermen.
Blijf nog heel even zo staan.
Open dan je ogen en begin je dag.

Tenen krommen

Deze oefening kun je staand of zittend uitvoeren.
Begin met alle tenen van je linkervoet gelijktijdig samen te trekken. Tel tot 7 (1 en 2 en 3 en 4 en 5 en 6 en 7) om daarna de tenen weer te ontspannen. De spanning in de tenen los te laten.
Hierna herhaal je dit tenen van je rechtervoet.
Oefen dit ongeveer 3 minuten.
Deze oefening kan je ook combineren met een ademhalingsoefening (in en uit ademen)
Tijdens het ontspannen van de spieren de adem langzaam en geconcentreerd uitblazen.

Grondingsoefeningen om samen met kinderen te doen.
  • Met de voeten stampen op de grond. Ook lekker op het gras op blote voeten.
  • Laat je kind diverse materialen onder de voeten voelen (gras, stenen, papier, hout, plastic, zand) en raden wat het is.
  • Springen als een kangoeroe, hoe ver kom jij?
  • Hard klappen in je handen en voelen wat er met je handen gebeurt.
  • Sta met beide voeten op de grond, sluit je ogen en concentreer je even op je ademhaling. Stel je voor dat er stevige wortels uit je voeten groeien die je stevig op de grond neerzetten. Visualiseer dit ongeveer 3 minuten. Haal een keer diep adem, beweeg vingers en tenen en open je ogen.
    Na elke oefening even de ogen sluiten en voelen. Wat voel je? Na het klappen in de handen lopen er misschien miertjes over je handen. En na het stampen tintelen je voeten van onderen. Leren voelen is belangrijk. Je hersenen maken nieuwe verbindingen aan als we al onze zintuigen ‘aanzetten’.
    Ga de natuur in. Ontdek samen hoeveel leven er onder een tak in bos rondkruipt. Luister naar de vogels, het ruisen van de bomen en voel aan het mos onder de boom. Ruik het bos en wees samen eens heel stil onder een mooie, grote sterke boom.

Andere mogelijkheden zijn:

Etherische olie: Patchoulli, Basilicum, Kaneel, Ceder en Sandelhout.

Zout helpt ook goed om je te aarden, maar reinigt ook energetisch je lichaam. Je kunt een bad nemen met zeezout of Himalaya zout.
Wanneer je 20 minuten in bad blijft liggen heeft het een reinigend effect. Zorg er wel voor dat ook je hart (chakra) onder water is.
Heb je geen bad? Zout kan ook heel goed onder de douche gebruikt worden, dan scrub je je lichaam ermee.
Water heeft ook een helend effect.

Meditatie voor onder de douche

1. Iedere keer als je gaat douchen, concentreer je eerst op het gevoel van water op je huid.
2. Weet dat de kracht van het water je angsten, zorgen en stress weg wast, ook negatieve gedachten,
spijt, boosheid en schuldgevoel weg wast.
3. Voel, zie en weet dat het verdwijnt door het doucheputje en verdwijnt in de aarde.

Extra kracht geven tijdens het douchen kan je door gebruik te maken van een heerlijk geurende douchegel.
Geuren roepen herinneringen op en beïnvloeden je stemming positief.
Probeer eens Lavendel, Jasmijn, Bergamot of Patchouli.
Lavendel is erg rustgevend en Jasmijn is een natuurlijke antidepressiva.
Jasmijn geeft je het gevoel van ontspanning en vrolijkheid en ontspanning.
Patchouli kalmeert en ontspant de geest. En Bergamot vermindert symptomen van ongerustheid en depressie.

Kleuren hebben ook een genezende kracht en werking.
Zo kan je met de volgende visualisatie de douche meditatie afronden.

Visualiseer dat het water wat uit de douchekop komt, rood wordt. Dit geeft je power, kracht.
Het rode water gaat over in de kleur oranje, wat zorgt voor je emoties
Van oranje water verloopt het naar geel water, wat zorgt voor vrolijkheid
Dan visualiseer je dat het gele water groen wordt, hierdoor ervaar je harmonie en liefde
Daarna wordt het water blauw, hierdoor krijg je meer zelfvertrouwen
En van blauw gaat over in indigo (blauwpaars), dit geeft zuivering
Indigo verloopt naar paars, dit geeft je spirituele en mentale kracht
Je sluit het af met wit, weet en voel dat je beschermd wordt

Edelstenen die kunnen helpen met aarden zijn:

1. Jaspis; aarden en bescherming
2. Heliotroop (bloedsteen); aarden, bescherming en balans
3. Hematiel; aarden, bescherming en harmonie
4. Septarie; aarden, zuiveren en kalmeren
5. Prasicliet; aarden en balans
6. Tijgeroog; aarden en bescherming
7. Agaat; aarden, bescherming, stabilisatie en motiverend
8. Carneool; aarden, vitaliserend, stabiliserend
9. Zwarte Toermalijn; aardend, beschermend

Pin It on Pinterest

Share This